Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

TORUŃSKIE TRAMWAJE II
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna -> Dział tramwajowy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1614
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 21:05, 12 Kwi 2017    Temat postu:

Wyjątek z ostatnio skanowanej serii slajdów. Sienkiewicza przy zajezdni 31 marca 1992 r. Wóz techniczny (pług lemieszowy) nr 101. Fot R. Kola. Dopiero po latach zauważyłem, że na dachu, pomimo przebudowy, pozostawiono uchwyt dla tarczy z numerem linii.

[link widoczny dla zalogowanych]

R>K
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1614
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 21:13, 30 Kwi 2019    Temat postu:

To ostania okazja by zarejestrować fotograficznie przed przebudową stan alei Jana Pawła II (zanim pojawi się przystanek tramwajowo-autobusowy, a likwidacji ulegnie przystanek przy ul. Chopina). Ja zrobiłem to dziś, a jedno ze zdjęć, wybrane z całego serwisu prezentuję poniżej. Niby nic takiego, ale poczekamy jakieś 25 lat, a wtedy fotografie będą już prehistorią, chociażby ze względu na widoczny wóz typy 805N.

[link widoczny dla zalogowanych]

R>K
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 647
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Śro 9:06, 01 Maj 2019    Temat postu:

Robert Kola napisał:
To ostania okazja by zarejestrować fotograficznie przed przebudową stan alei Jana Pawła II (zanim pojawi się przystanek tramwajowo-autobusowy, a likwidacji ulegnie przystanek przy ul. Chopina). Ja zrobiłem to dziś, a jedno ze zdjęć, wybrane z całego serwisu prezentuję poniżej. Niby nic takiego, ale poczekamy jakieś 25 lat, a wtedy fotografie będą już prehistorią, chociażby ze względu na widoczny wóz typy 805N.

W sumie gdyby nie cyfrowe wyświetlacze na Konstalu i Jelczu, gdyby nie nowe logo MZK oraz "nowe" auta dookoła, to zdjęcie spokojnie można by "cofnąć w czasie" o 20 lat ;-) .

Jeszcze chodząc do liceum i codziennie obserwując (a w zasadzie to śledząc!) tramwaje czasem od "niechcenia" je fotografowałem, mając jednak "z tyłu głowy" tę myśl, że przecież obserwowany stan wieczny nie będzie i... oczywiście dosyć szybko się o tym przekonałem. Dziś przystanki Plac Św. Katarzyny, Dworzec Miasto wyglądają już zupełnie inaczej, a i tabor przy nich się zatrzymujący jest nowy lub prawie nie przypomina tego wówczas kursującego, także zmiany są... nieubłagane!

Pozostaje tylko przełamywać rutynę dnia codziennego i nie rozstawać się z aparatem ;-) .

"Na koniec" wspomnienie dwóch wozów, których dziś już nie spotkamy w ruchu Blue_Light_Colorz_PDT_33 :



[link widoczny dla zalogowanych]

Zdjęcie zatytułowałem: Cheeriosy... po rozwodzie.

Wozy o numerach 215 i 216 jeździły niegdyś w parze. Z dojazdów do liceum jednym z bardzie charakterystycznych duetów był dla mnie właśnie zestaw 215+216 w okleinie reklamującej płatki Nestlé Cheerios produkowane w Pacificu w Toruniu. Zdjęcie wykonano 4 sierpnia 2014 roku na skrzyżowaniu ul. Wschodnia i ul. Marii Skłodowskiej-Curie. W Toruniu trwa jakiś remont/przebudowa w związku z czym tramwaje kursują w zmienionych relacjach. Tramwaje linii nr 1 kursują w relacji Wschodnia - Uniwersytet, wozy obsługujące linię nr 2 kursują pomiędzy pętlami Wschodnia i Motoarena, zaś "3-ka" rozpoczyna kurs na Wschodniej i "zawraca" na Reja. Linia do pętli Elana służy jako "bocznica" dla odstawionych wozów niewykorzystywanych liniowo z racji remontu/przebudowy. Kard ciasny, ale też dobrze oddający klimat tego miejsca. W tle oczekujący na swoją "kolej" wóz o numerze 262 jeszcze "ubrany" w bardzo charakterystyczną okleinę z reklamą płatków śniadaniowych Nestlé Nesquik. Jak dziś wyglądają wozy uchwycone na zdjęciu?

Tak w 2015 roku wyglądał wóz o numerze 215:

[link widoczny dla zalogowanych]

Według komentarzy na stronie oba wozy 215 i 216 zostały odstawione w październiku 2014 roku (a więc dwa miesiące po wykonaniu mojego zdjęcia!), a skasowane we wrześniu 2015 roku, a więc od czterech lat już nie istnieją fizycznie Blue_Light_Colorz_PDT_32 . Natomiast wóz 262 rok temu można było spotkać z "jemu przynależnym" wozem 263, gdy jeździły w duecie:

[link widoczny dla zalogowanych]

Czy obecnie kursuje? Nie wiem. Przyznam szczerze, że śledząc uważnie numery jeżdżących Konstali tego numeru niestety nie kojarzę... może jeszcze jeżdżą...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
WinD




Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 226
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń Północny

PostWysłany: Śro 17:53, 01 Maj 2019    Temat postu:

Wydaje mi się, że skład #262+263 kursuje nadal. Dziękuję za ciekawe zdjęcia i opisy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1614
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 19:42, 01 Maj 2019    Temat postu:

Remaj12:
Cytat:
W sumie gdyby nie cyfrowe wyświetlacze na Konstalu i Jelczu, gdyby nie nowe logo MZK oraz "nowe" auta dookoła, to zdjęcie spokojnie można by "cofnąć w czasie" o 20 lat ;-) .

Tylko że wówczas raczej nie jeździły solówki.

Remaj12:
Cytat:
Wozy o numerach 215 i 216 jeździły niegdyś w parze.

Od dawna nie śledzę pilnie co dzieje się z taborem toruńskiego MZK. Nie mniej od czasu do czasu wybieram się na fotograficzne łowy. Czynię to zwłaszcza w przededniu nadchodzących zmian, o których już wcześniej powiedziano. Wśród tychże momentów przełomowych również złapałem solówkę 216. Było to chyba w ostatnim dniu jazdy tramwajów po ul. Wschodniej w marcu 2011 r. (z tego dnia mam również 215, ale w innym miejscu). A to oznacza, że rozwód Cheeriosów połączony fejsliftingiem nastąpił nie później niż z początkiem 2011 r.

[link widoczny dla zalogowanych]

Teraz zastanawiam się dlaczego fotografię zrobiłem gdy wóz wyłaniał się zza krzaka. Powstała taka dziwna kompozycja. Tak czy inaczej, jak patrzę na to zdjęcie to łza się w oku kręci. Pamiętam bowiem jak zbudowano tą linię. Jako uczeń szkoły podstawowej wielokrotnie udawałem się na pętlę przy Wschodniej by oglądać jej układ torów, jako żywo przypominający ówczesne makiety kolejowe, które dziś nazywamy tortami.

Remaj12:
Cytat:
Natomiast wóz 262 rok temu można było spotkać z "jemu przynależnym" wozem 263, gdy jeździły w duecie:


Odnośnie tej pary pokazuję mały rarytasik. Poniższe zdjęcie cenię sobie szczególnie (a właściwie cały serwis, którego tu nie pokazuję). Wykazałem się wówczas reporterskim refleksem. Oto już rozdzielony zespół Nesquików (nie były toCheeriosy!) 262 i 263 krótko po wykolejeniu na Wałach gen. Sikorskiego. Do zdarzenia doszło 28 lipca 2014 r.

[link widoczny dla zalogowanych]


R>K


Ostatnio zmieniony przez Robert Kola dnia Sob 20:27, 04 Maj 2019, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 647
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Śro 20:29, 01 Maj 2019    Temat postu:

Robert Kola napisał:
Remaj12:
Cytat:
W sumie gdyby nie cyfrowe wyświetlacze na Konstalu i Jelczu, gdyby nie nowe logo MZK oraz "nowe" auta dookoła, to zdjęcie spokojnie można by "cofnąć w czasie" o 20 lat ;-) .


Tylko że raczej wówczas nie jeździły solówki.

Nie? Solówki w Toruniu to współczesny "wymysł"?

Robert Kola napisał:
Remaj12:
Cytat:
Wozy o numerach 215 i 216 jeździły niegdyś w parze.


Od dawna nie śledzę pilnie co dzieje się z taborem toruńskiego MZK. Nie mniej od czasu do czasu wybieram się na fotograficzne łowy. Czynię to zwłaszcza w przededniu nadchodzących zmian, o których już wcześniej powiedziano. Wśród tychże momentów przełomowych również złapałem solówkę 216. Było to chyba w ostatnim dniu jazdy tramwajów po ul. Wschodniej w marcu 2011 r. (z tego dnia mam również 215, ale w innym miejscu). A to oznacza, że już rozwód Cheeriosów połączony fejsliftingiem nastąpił nie później niż w 2011 r.

Tak, faktycznie jeśli prześledzi się zdjęcia obu wozów:
- 215: [link widoczny dla zalogowanych]
- 216: [link widoczny dla zalogowanych]

Można stwierdzić, że owa reklama (jak nawet napisał autor w opisie swojego zdjęcia) pojawiła się na dwóch solówkach, więc może należałoby napisać, że to "wspólny zakład pracy" połączył owe wozy... sam już nie wiem. Przejrzałem jeszcze folder ze zdjęciami i znalazłem zdjęcie duetu wozów 215 i 216, które wykonałem 16 maja 2014 roku, a więc niecałe 3 miesiące przed ponownym spotkaniem obu wozów, ale kursujących jako solówki:

Tęsknota jest silniejsza...



[link widoczny dla zalogowanych]

Wniosek jest chyba następujący - w zależności od potrzeby MZK łączyło wozy w duety, a także rozłączało je na solówki. Jestem też pewien, że ma to miejsce obecnie, choć już rzadziej, ale jednak, bowiem widywałem te same wozy jeżdżące "luzem" jak i w parze. Z racji "sparowania" toruńskich wozów poprzez brak gniazd sterowania z każdej strony, pary wozów jeżdżące w duetach raczej się nie zmieniają tak jak ma to często miejsce w innych zakładach. Mamy wozy "początkowe" i "końcowe" oraz obecnie jedynie dwa "środkowe" - 227 i 235, które jeżdżą solo, a które mogłyby posłużyć do "złożenia" trójskładu lub zrobienia "mieszanki" z wozów o numerach nie następujących po sobie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
WinD




Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 226
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń Północny

PostWysłany: Czw 9:53, 02 Maj 2019    Temat postu:

Dodam trochę wspomnień, niestety bez zdjęć. Studiowałem w latach 1991-1996 i przyglądałem się dokładnie funkcjonowaniu MZK. Pamiętam, że były wtedy w Toruniu cztery linie tramwajowe (1, 2, 4 i 5). Na dwóch pierwszych kursowały dwuskłady (czasem na linii nr 2 pojawiał się "futerał", jak nazywałem serię #201-210, choć na torach widywałem raczej tylko #201 i #207), na linii nr 4 praktycznie zawsze solówki (głównie #228 i #229, do dziś pamiętam łysawą głowę motorniczego z #228, przypominającego mi bohatera jakiegoś filmu, oprócz nich #235 i #247), zaś na linii nr 5 solówki i "futerały". Bodajże w 1994 r. wprowadzono w weekendy i wieczorami solówki na linii nr 2. "Futerał" #201 zderzył się z autobusem na przełomie 1995 i 1996 r. i został skasowany, #207 pojeździł trochę dłużej.

Ostatnio zmieniony przez WinD dnia Czw 9:57, 02 Maj 2019, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 647
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Czw 11:25, 02 Maj 2019    Temat postu:

WinD napisał:
Dodam trochę wspomnień, niestety bez zdjęć. Studiowałem w latach 1991-1996 i przyglądałem się dokładnie funkcjonowaniu MZK. Pamiętam, że były wtedy w Toruniu cztery linie tramwajowe (1, 2, 4 i 5). Na dwóch pierwszych kursowały dwuskłady (czasem na linii nr 2 pojawiał się "futerał", jak nazywałem serię #201-210, choć na torach widywałem raczej tylko #201 i #207), na linii nr 4 praktycznie zawsze solówki (głównie #228 i #229, do dziś pamiętam łysawą głowę motorniczego z #228, przypominającego mi bohatera jakiegoś filmu, oprócz nich #235 i #247), zaś na linii nr 5 solówki i "futerały". Bodajże w 1994 r. wprowadzono w weekendy i wieczorami solówki na linii nr 2. "Futerał" #201 zderzył się z autobusem na przełomie 1995 i 1996 r. i został skasowany, #207 pojeździł trochę dłużej.

Ja niestety zupełnie nie pamiętam Konstali typu 803N - urodziłem się w drugiej połowie 1995 roku, a ostatni "Futerał", który miał zostać zachowany jako zabytek skończył pod palnikiem w 1999 roku, a więc żaden Konstal typu 803N nie doczekał w Toruniu nowego tysiąclecia. Poniżej link do galerii z "aż" trzema zdjęciami 207-ki:

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Robert Kola




Dołączył: 27 Lut 2006
Posty: 1614
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 11:42, 02 Maj 2019    Temat postu:

WinD:
Cytat:
Studiowałem w latach 1991-1996

Czy pamiętasz wóz 209 podczas juwenaliowej imprezy 13 maja 1992 r.?

Remaj12:
Cytat:
Ja niestety zupełnie nie pamiętam Konstali typu 803N - urodziłem się w drugiej połowie 1995 roku, a ostatni "Futerał", który miał zostać zachowany jako zabytek skończył pod palnikiem w 1999 roku

To samo zdjęcie (Fot. R. Kola) dedykuję koledze na otarcie łez Blue_Light_Colorz_PDT_18

[link widoczny dla zalogowanych]

R>K
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Remaj12




Dołączył: 26 Lis 2009
Posty: 647
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Czw 12:19, 02 Maj 2019    Temat postu:

Robert Kola napisał:
WinD:
Cytat:
Studiowałem w latach 1991-1996

Czy pamiętasz wóz 209 podczas juwenaliowej imprezy 13 maja 1992 r.?

Remaj12:
Cytat:
Ja niestety zupełnie nie pamiętam Konstali typu 803N - urodziłem się w drugiej połowie 1995 roku, a ostatni "Futerał", który miał zostać zachowany jako zabytek skończył pod palnikiem w 1999 roku

To samo zdjęcie (Fot. R. Kola) dedykuję koledze na otarcie łez Blue_Light_Colorz_PDT_18

Blue_Light_Colorz_PDT_10

Zacytuję pewne często wspominane ostatnimi czasy powiedzenie:

Kiedyś było jakoś fajniej...

To se ne vrati... niestety Blue_Light_Colorz_PDT_34
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej Strona Główna -> Dział tramwajowy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
Strona 2 z 10

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin