Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 12:52, 19 Wrz 2021 Temat postu: Podkłady kolejowe |
|
|
Mam dwa pytania
1. W jakich latach zaczęto masowo stosować podkłady betonowe? (orientacyjnie)
2. Czy posiada ktoś wiedzę nt. Bi-3 - aktualnie rzadko spotykany na PKP. Co dziwne nadal stosowany w innych zarządach. Przykład: [link widoczny dla zalogowanych] |
|
Powrót do góry |
|
|
Robert Kola
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1616 Przeczytał: 11 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 11:46, 21 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Ad 1. Trudne pytanie. Odpowiedź zależy od tego jak je rozumieć. Czy masowe stosowanie to np. moment gdy odsetek podkładów betonowych (żelbetowych? strunobetonowych?) przekroczył np. 50% wszystkich podkładów położonych na szlakach PKP? Czy może, chodzi o moment kiedy liczba podkładów betonowych układanych podczas remontów i budowy torów, przewyższała liczbę układanych podkładów drewnianych? Na jedno i drugie pytanie nie znam odpowiedzi. Nie przypominam też sobie czy gdzieś widziałem statystyki pozwalające odpowiedzieć na takie pytania.
Ad 2. W wolnej chwili mogę sprawdzić czy jest coś na ten temat w starszych podręcznikach do budowy linii kolejowych. Wydaje mi się, że dawno, dawno czytałem (może słyszałem?), iż podkłady tego rodzaju, które mogły przenosić mmniejsze obciążenia, cechowały się zbyt małą trwałością. Elementy betonowe pękały w miejscach zatopienia w nich poprzeczek stalowych. Jak było naprawdę – nie wiem.
R>K |
|
Powrót do góry |
|
|
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 16:46, 21 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Okolice Mlewca, 2018.09.09
Takie podkłady można znaleźć na Kluczykach i na stacji Toruń Wschodni (również metalowe) W trakcie spaceru na kluczykach (2001) była o tym dyskusja. Niestety brak kontaktu ze S.J. |
|
Powrót do góry |
|
|
Robert Kola
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1616 Przeczytał: 11 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 21:30, 21 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
ponownie ad 1.
Wg. J. Banasia "Drogi żelazne", 1966 r.: "W Polsce produkcja tych podkładów [betonowych] pokrywa trzecią część zapotrzebowania na wymianę podkładów i z początkiem z początkiem 1963 r. w torach leżało wiele milionów takich podkładów"
Wg. M. Pisarskiego w książce "Koleje Polskie 1842-1972":
"Produkcja podkładów betonowych przybrała poważne rozmiary. W 1972 roku służba drogowa PKP wbudowała w tory 2067 tys. podkładów prefabrykowanych, co stanowiło 47% wszystkich wymienionych w tym okresie podkładów kolejowych".
Szczerze mówiąc nie bardzo wiem jak odczytywać te dane w kontekście zadanego pytania. Nie mówią one na ilu kilometrach linii były położone betony.
ponownie ad 2.
Wg. B. Cywińskiego "Encyklopedia kolejnictwa" podkłady blokowe Bl-3 wprowadzono w 1958 r. Natomiast wg. wspomnianego J. Banasia "Układane są na liniach drugorzędnych i miejscowego znaczenia"
R>K |
|
Powrót do góry |
|
|
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 12:34, 22 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
1. Przyjmijmy lata 70-te XX wieku jako przełom (na PKP) Chyba będzie dobrze?
2. Ja z kolei znalazłem coś takiego:
[link widoczny dla zalogowanych]
"... Podkłady betonowe ze względu na kształt dzielą się na: podkłady blokowe, podkłady belkowe i płyty betonowe, a ze względu na sposób zbrojenia - na żelbetowe i strunobetonowe.
Beton nie zbrojony z uwagi na kruchość i niską wytrzymałość na rozciąganie nie nadaje się jako materiał konstrukcyjny na podkłady kolejowe. Z tego powodu stosuje się zbrojenie betonu, które zwiększa jego wytrzymałość, lecz w mniejszym stopniu podwyższa odporność na powstawanie rys i pęknięć.
Zastosowanie jako podkładu dwóch krótkich u wysokich bloków połączonych sztywnym stalowym łącznikiem zwiększa wybitnie jego wytrzymałość i zmniejsza naprężenia rozciągające przy zginaniu.
Przykładem podkładu blokowego (żelbetowego) jest podkład typu Bl-3 ..."
To by wyjaśniało sprawę i tłumaczyło układanie ich na liniach 3 rzędu. Dzięki za zaangażowanie w poszukiwanie wiedzy
Od siebie dodam że: strona kolej.pl przestała funkcjonować ale ktoś rozumny umieścił jej zawartość w innym miejscu. Szkoda że zamiast się jednoczyć nadal tworzy się coraz większe podziały przez co trudno znaleźć odpowiedź na błahe pytania. Wiele młodych osób interesujących się kolejnictwem zapytanych o kolej.pl twierdzi że nie słyszała o czymś takim. Przykład idzie z góry. |
|
Powrót do góry |
|
|
Robert Kola
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1616 Przeczytał: 11 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 18:51, 22 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Cytat: | To by wyjaśniało sprawę i tłumaczyło układanie ich na liniach 3 rzędu. Dzięki za zaangażowanie w poszukiwanie wiedzy. |
Mimo to na chwilę wrócę do Bl-3. W naszym rozumowaniu opieramy się jedynie na poszlakach. Najpewniej sprawa zastosowania podkładów blokowych była bardziej złożoną. Wspomniany J. Banaś pisze, że podkłady żelbetowe "okazały się zbyt słabe do warunków dzisiejszego ruchu" oraz dodaje: "Ze względu na szybkość i łatwość produkcji w okresie zanim nastąpi całkowite zaspokojenie potrzeb na podkłady z betonu sprężonego, wytwarza się podkłady tzw. blokowe Bl-3". Z powyższego można wnioskować, iż z podkładami blokowymi nie wiązano przyszłości rozwoju konstrukcji toru kolejowego. W tym czasie wdrażano produkcję z betonu sprężonego podkładów typu INKB-3 (1958 r.) i INKB-4 (1960 r.). Być może jedynie typowe dla PRL-u trudności w rozbujaniu produkcji, w tym wypadku podkładów, zadecydowały o krótkotrwałej "karierze" Bl-3. Trzeba też zauważyć że produkcja podkładów blokowych była prostsza i tańsza niż podkładów sprężonych (strunobetonowych).
R>K |
|
Powrót do góry |
|
|
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 20:44, 22 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
(2) Jako że nie dysponuje fachową literaturą ani wiedzą w tym zakresie dopytam. Czy w literaturze z czasów PRL napisano jakie obciążenia mogły przenosić Bl-3?
(3) Podkłady metalowe. Czy zna ktoś cel stosowania ich w czasach okupacji niemieckiej? Zwrócę uwagę że były montowane w dość dużych ilościach. Może ktoś z Was posiada ich zdjęcia? Po 2000 roku leżały jeszcze na bocznicach itd. |
|
Powrót do góry |
|
|
MaciejOledzki Administrator
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1966 Przeczytał: 3 tematy
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Solec Kujawski
|
Wysłany: Śro 21:10, 22 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Podkłady stalowe przy stosunkowo niewielkiej masie miały dobrą wytrzymałość oraz dużą trwałość i bardzo łatwo było je produkować. W Solcu na torze bocznym leży do dzisiaj rozjazd na podrozjazdnicach stalowych. Prawdopodobnie jednak tor na takich podkładach był dużo głośniejszy. Na takim torze niemożliwe chyba było również stosowanie obwodów torowych stosowanych do zabezpieczenia ruchu kolejowego. |
|
Powrót do góry |
|
|
Robert Kola
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1616 Przeczytał: 11 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 21:19, 23 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Ad. (2) Nie ma takich danych w przytaczanych wcześniej książkach.
Swoją drogą długo było coś nie tak z wytrzymałością podkładów betonowych. Zerknąłem do monografii CMK z 1977 r. i...? W opisie podstawowych parametrów linii, odnoście nawierzchni kolejowej stoi: tor bezstykowy, docelowo szyny S60; podkłady z drewna twardego (1733 szt./km), podsypka tłuczniowa..., itd. Najważniejsza inwestycja kolejowa PRL-u, a tu podkłady drewniane. Dla porównania w książce przedstawiono zestawiania parametrów na nowych liniach zagranicznych. Na wszytstkich zastosowano podkłady żelbetowe blokowe (Francja) albo strunobetonowe (Japonia, Włochy).
Ad. (3) Linia 370, Bieniów, 2015 r.
[link widoczny dla zalogowanych]
R>K
Ostatnio zmieniony przez Robert Kola dnia Czw 21:19, 23 Wrz 2021, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 23:05, 23 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
(2) Może sytuacja gospodarcza wymusiła ich ułożenie. Dodam że po 2000 roku (była o tym dyskusja na jednym ze spotkań) wciąż był odcinek na podkładach drewnianych. Niestety zniknęła strona www która objaśniała aspekty techniczne CMK.
(3) MaciejOledzki napisał: | Podkłady stalowe przy stosunkowo niewielkiej masie miały dobrą wytrzymałość oraz dużą trwałość i bardzo łatwo było je produkować. W Solcu na torze bocznym leży do dzisiaj rozjazd na podrozjazdnicach stalowych. Prawdopodobnie jednak tor na takich podkładach był dużo głośniejszy. Na takim torze niemożliwe chyba było również stosowanie obwodów torowych stosowanych do zabezpieczenia ruchu kolejowego. |
Czy rozjazd w Solcu Kujawskim jest (był) podobny do tego ze zdjęcia? |
|
Powrót do góry |
|
|
|