Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 0:04, 17 Wrz 2021 Temat postu: Kopalnia |
|
|
Witajcie
Fotografując nieopodal ulicy Borowikowej w Toruniu (dzielnica Rudak) spotkałem osobę w podeszłym wieku która zaczęła mówić o kopalni. Teren wygląda na odkrywkę. 53°00'12.7"N 18°38'31.6"E
Brakuje mi pewnych informacji do albumu. Jeżeli dyskusja się rozwinie dodam związane z tym wątki kolejowe. |
|
Powrót do góry |
|
|
Robert Kola
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1616 Przeczytał: 12 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 13:33, 17 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
O jaką kopalnię chodzi? Piasku, czy gliny? Na Rudaku były liczne odkrywki z gliną wykorzystywaną do produkcji cegły. Jednak nie wydaje mi się by takowe były w okolicy ul. Borowikowej. Tam chyba teren jest zwydmiony (czyli piasek).
R>K |
|
Powrót do góry |
|
|
JUNIOR
Dołączył: 21 Lis 2009 Posty: 754 Przeczytał: 4 tematy
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: TORUŃ
|
Wysłany: Pią 13:38, 17 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Dokładnie tak jak Robert pisze jeżeli cokolwiek było to w okolicy jeziorka Nagus gdzie cegielnia czerpała glinę. |
|
Powrót do góry |
|
|
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 18:29, 17 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Może to śmieszne ale gość prawił o wydobywaniu rudy (żelaza?)
A jeżeli chodzi o cegielnie to mam zasadnicze pytanie: czy zalane wyrobisko (Nagus) służyło zakładowi przy ulicy Łódzkiej? Firma nadal istnieje i ma się bardzo dobrze. Czy może istniały dwie cegielnie? |
|
Powrót do góry |
|
|
JUNIOR
Dołączył: 21 Lis 2009 Posty: 754 Przeczytał: 4 tematy
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: TORUŃ
|
Wysłany: Sob 8:46, 18 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
W temacie wyżej są mapy toruńskich bocznic i tam można zobaczyć układ torów i zarys budynków fabryk na Rudaku. |
|
Powrót do góry |
|
|
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 11:55, 18 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Na mapie jest jezioro czyli zalana kopalnia gliny i magazyny wybudowane znacznie później. Stawiając hipotezę że nie było tam cegielni urobek musiał być transportowany do fabryki przy Łódzkiej. Może wąskotorówką?
Moje pytanie zostaje bez odpowiedzi. Czy była tam cegielnia? |
|
Powrót do góry |
|
|
Robert Kola
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1616 Przeczytał: 12 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 15:13, 18 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Może coś na ten temat można znaleźć tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
i tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
R>K |
|
Powrót do góry |
|
|
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 16:22, 18 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Rzeczywiście artykuł dobitnie wyjaśnia temat cegielni, mapy pokazują co było dalej a nasze zdjęcia finalizują sprawę. Kiedyś przeglądałem w/w stronę i nic nie znalazłem.
Rzekoma kopalnia w miejscu ulicy Borowikowej to albo jakieś zamierzchłe czasy albo żwirownia/piasek jakich wiele.
Dziękuję za pomoc i wyczerpujące informacje. |
|
Powrót do góry |
|
|
Robert Kola
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1616 Przeczytał: 12 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Nie 21:14, 19 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Dorzucam jeszcze fragment mapy, bodajże z drugiej połowy lat 40. XX w. Jak widać cegielnie były dwie. Do tej znajdującej się po wschodniej stronie linii nr 18 biegła bocznica normalnotorowa. Do tej po zachodniej bocznicę zaznaczono jako wąskotorówkę. Czy tak rzeczywiście było? Zdają się o tym przesądzać łuki o małych promieniach. W takim razie czy na Rudaku była rampa przeładunkowa? Czy cegielnia miała pojazd trakcyjny? Czy ktoś to może jeszcze pamiętać?
R>K
[link widoczny dla zalogowanych]
Fragment mapy z moich zbiorów. |
|
Powrót do góry |
|
|
kolej246
Dołączył: 14 Wrz 2021 Posty: 87 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 0:12, 20 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
W dawnej cegielni Rudak II układ budynków nieco inny. Wychodzi na to że po likwidacji fabryki i zmianach ustrojowych jakiś inwestor "kupił" teren stawiając hale produkcyjne/magazynowe.
Mapa albo niezbyt dokładna albo coś jest na rzeczy. Wojna zrobiła swoje. Zburzona nastawnia Rudak to typowy klocek PRL. Posiadał mechaniczne USRK. Zamknięty w latach 80-tych XX wieku.
Też przeglądałem mapy ale większość dostępnych w sieci nie obejmuje okolicy:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Zdjęcia:
Niedawno dodałem foto i uzupełniłem dane w bazakolejowa.pl
[link widoczny dla zalogowanych]
Tutaj więcej zdjęć nastawni
[link widoczny dla zalogowanych]
Obecnie (2021)
[link widoczny dla zalogowanych]
Ps. Możesz opowiedzieć coś o podkładach dwubelkowych czy jaki im tam? W szczególności interesują mnie poniemieckie i dlaczego je stosowano? - jest osobny temat
sprostowanie:
[link widoczny dla zalogowanych]
Na tej mapie z 1940 roku jest bocznica normalnotorowa do cegielni Rudak I
Ostatnio zmieniony przez kolej246 dnia Pon 0:39, 20 Wrz 2021, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
|