|
Forum Stowarzyszenia Przyjaciół Kolei i Zabytków Techniki oraz Toruńskiej Makiety Modułowej
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany: Sob 16:11, 25 Lip 2009 Temat postu: 1939 Ewakuacja taboru |
|
|
Pytanie i prośba o informacje...
Czy ma ktoś informacje o ewakuacji taboru kolejowego (szynowego i drogowego) z węzła krakowskiego? Człowiek, którego "tropię" napisał w życiorysie - "Z chwilą wybuchu wojny zostałem ewakuowany z całym taborem P.K.P. w stronę wschodnich granic Polski." Prawdopodobnie był kierowcą - mechanikiem.
Nie znam dat i dróg ewakuacji. Ktokolwiek wie... Będę zobowiązany za informacje.
Człowiek ten napisał dalej - "Okrężną drogą przedostałem się do Francji i tam jako ochotnik wstąpiłem do armii polskiej."
Pozdrawiam czytających. |
|
Powrót do góry |
|
|
MaciejOledzki Administrator
Dołączył: 27 Lut 2006 Posty: 1967 Przeczytał: 3 tematy
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Solec Kujawski
|
Wysłany: Nie 11:47, 26 Lip 2009 Temat postu: |
|
|
Chyba będzie trudno odpowiedzieć na tak szczegółowe pytanie. Faktem jest, że w pierwszych dniach wojny to co nie zostało uszkodzone lub zniszczone w w wyniku bombardowań Luftwaffe było przesuwane jak najdalej od linii frontu. Np. w zniszczonej motowozowni w Krakowie zniszczeniu uległy niemal wszystkie "Lukstorpedy". |
|
Powrót do góry |
|
|
Marcin Przegiętka
Dołączył: 15 Mar 2006 Posty: 278 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Nie 17:13, 26 Lip 2009 Temat postu: Re: 1939 Ewakuacja taboru |
|
|
Jurij007 napisał: | Pytanie i prośba o informacje...
Czy ma ktoś informacje o ewakuacji taboru kolejowego (szynowego i drogowego) z węzła krakowskiego? |
Trudno mi podać jakieś konkretne informacje, mogę najwyżej podzielić się paroma wskazówkami: każda Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych (podobnie jak urzędy wojewódzkie, ministerstwa itd.) na wypadek wojny i moblizacji miała specjalne instrukcje: w wypadku ataku z zachodu położone najbliżej granic miały być ewakuowane w głąb kraju, gdzie z dala od frontu mogłaby realizować swoje zadania. Jak wiemy historia potoczyła się inaczej i ewakuacja (szczególnie po 17 IX) szybko przerodziła się w bezładną ucieczkę.
Dla DOKP Toruń punktem docelowym ewakuacji miały być np. Siedlce (!). Dla Krakowa było to pewnie jakieś miasto we wschodniej części Galicji lub na terenie tzw. trójkąta bezpieczeństwa w widłach Wisły i Sanu.
Z Warszawy najwyższe władze, ministerstwa i przedstawicielstwa innych państw zaczęto ewakuować już po kilku dniach wojny w kierunku południowo-wschodnim. 17 września władze Drugiej RP przekroczyły pod Kutami granicę z Rumunią, gdzie zostały internowane. Razem z nimi przedostało się tam wielu żołnierzy, urzędników i cywilów. Przez Rumunię oraz przez Węgry różnymi drogami (dalej m.in. przez Włochy) dostawali się do Francji. Pewnie to była ta "okrężna droga".
@ Jurij007, napisz coś więcej o człowieku, którego tropisz, łatwiej będzie nam coś Ci podpowiedzieć
Ostatnio zmieniony przez Marcin Przegiętka dnia Nie 17:18, 26 Lip 2009, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|